Toppmeny

Slik blir du en grønnere bedrift

Bedrifter står for rundt halvparten av alle miljøutslipp i verden. Selv om mange har innført strategi for en grønnere framtid, skjer det ingenting. Her er miljøpsykologens råd til de som ønsker handling.

Ingeborg Flagstad vet at mange bedriftsledere har et ønske om å forandre miljøskadelig atferd, skriver forskning.no.

– Problemet er ledere som utformer en strategi med all verdens gode og grønne intensjoner. Og der stopper det, sier Flagstad, som er miljøpsykolog ved Høgskolen i Innlandet.

– Intensjoner skaper ikke handling nedover i organisasjonen. Det skjer sjelden endringer bare fordi ledelsen har sagt det. Det nytter heller ikke å ansette en miljøkonsulent som kun har myndighet til å pynte på bedriftens dårlige samvittighet, fortsetter hun.

Skap en grønn kultur
Hun forsker på hva som kjennetegner bedrifter som har kommet langt med miljøarbeidet, for å se hva vi kan lære av disse.

– For virkelig å lykkes må bedriften utvikle en grønn kultur. Den grønne tanken må gjennomsyre alt alle gjør og være et av de fremste elementene som påvirker beslutningene i bedriften, på linje med økonomi, sikkerhet, likestilling og forretningsutvikling, sier Flagstad.

– Uten denne viljen til handling vil bedriften kun få et skinn av grønnvasking, som i neste runde vil skade både miljøet og bedriftens omdømme, fortsetter hun.

Gi miljøkonsulenten reell makt
Flagstad mener bedriftene må benytte seg av kunnskap om hvordan en kultur blir skapt og for å forstå hva som skjer når nye ideer sprer seg i en organisasjon. Den grønne tanken må inn i alle bedriftens systemer, rutiner og retningslinjer. Om en bedrift vil ansette miljøkonsulenter, så mener hun at disse må få en sentral rolle. De må sitte tett på ledelsen eller i en personalavdeling, med muligheter for å endre de formelle rammene som styrer bedriften.

Hun mener at en god start kan være å sørge for miljøsertifisering for bedriften, slik at produksjon og aktivitet oppfyller bestemte kriterier for miljøvennlig drift.

– Miljøsertifisering fører til grønn endring, særlig hvis det føles opp med praktiske tiltak, sier Flagstad.

Ledelsen som rollemodell
Ledelsen har ansvar for å lede bedriften i en miljøvennlig retning. De øker troverdigheten om de lever som de leder, i holdning og handling. Ved å ta miljøhensyn i det nære, som å sykle til jobben – eller ta toget, om det er et alternativ til flyreise.

– Vi ser at små bedrifter med en vellykket grønn profil ofte har en grunnlegger med et tett forhold til de ansatte, en som gir veiledning og instruksjoner om atferd knyttet til miljø. Disse lederne viser hvordan en grønn strategi kan omsettes i handling, forteller Flagstad.

– For mindre bedrifter med kort avstand mellom ledelse og ansatte, kan en sterk og tydelig ledelse være tilstrekkelig, men i større bedrifter må man gripe saken an på flere måter, hevder hun.

De nærmeste har størst påvirkningskraft
Flagstad låner en modell fra utviklingspsykologi som gir innsikt i hvordan barn vokser inn i en kultur, formet av personer og miljø. Denne kunnskapen kan også vise hvilke faktorer som påvirker den enkelte ansatte i en bedrift. Sjefen har makt, men ofte har kolleger, en samarbeidspartner eller en mellomleder, størst innvirkning, forklarer Flagstad.

Om nærmeste leder i det daglige gir en ansatt oppgaver som ikke er i tråd med bedriftens overordnede miljømål, så feiler bedriftskulturen.

Innsikt i hva som påvirker og skaper en ny kultur, kan være nyttig for en bedrift som ønsker å vite hvor de skal sette inn støtet for å få til en reell endring av kulturen.

(Kilde: hmsmagasinet.no)

Kommentarene er lukket
Trygg Kurs AS