Toppmeny

Landsdekkende risikoaksjon

I april gjennomfører tilsynsmyndighetene en landsdekkende aksjon for å sjekke om industri- og avfallsbedrifter vet hvilke farer som kan oppstå på arbeidsplassen, og hvordan de kan hindre at det skjer.

– Risikovurdering på arbeidsplassen lønner seg. Enkelt sagt handler det om å skaffe seg oversikt over farer og problemer som kan oppstå og hvordan en kan unngå at de skjer, sier direktør Trude Vollheim i Arbeidstilsynet. Hun peker på lønnsomheten ved å unngå skader, uhell og kostbare driftstap.

Temaet er valgt fordi risikovurdering er hjørnesteinen i en virksomhets HMS-styring. Den skal danne grunnlag for å gjøre tiltak som minsker eller fjerner farene på arbeidsplassen. Dette gjelder både akutte hendelser og tilstander som kan utvikle seg over tid.

Kan true liv og helse
– Mange arbeidsgivere og virksomheter tar ansvar, etterlever krav og arbeider godt med helse, miljø og sikkerhet. Likevel ser vi at det er mange som må jobbe bedre med å følge regelverket på dette området. Altfor ofte ser vi at virksomhetene ikke kartlegger farer, ikke vurderer risiko og at de mangler planer for å redusere risikoen. Det kan i verste fall være livsfarlig, sier Vollheim.

– Å gjennomføre en risikovurdering trenger ikke være vanskelig, men den må tilpasses virksomheten – både i omfang og i detaljeringsnivå. Det viktige er å tenke helhetlig på mennesker, materiell og miljø.

Må vite hva som kan gå galt
Vollheim understreker at prosessen er viktig i seg selv fordi den bidrar til at hele organisasjonen får mer kunnskap og oppmerksomhet rundt risiko.

– Det dreier seg om å være systematisk og ha et bevisst forhold til hva som kan gå galt i ulike oppgaver, prosesser og installasjoner, og hva som skal til for å hindre at det skjer, sier direktøren.

Industri og avfallshåndtering
Tilsynene skal hovedsakelig foregå innenfor bransjene industri og avfallshåndtering. Utgangspunktet er internkontrollforskriftens krav til risikovurdering, det vil si arbeidsgivers plikt til å jobbe systematisk for å forebygge og redusere konsekvensene ved uheldige hendelser.

Resultatene av aksjonen blir klare i uke 18.

Om tilsynsetatenes fellesaksjon
– I 2018 er det femte gang tilsynsetatene (HMS) gjennomfører en felles, landsdekkende tilsynsaksjon. Årets aksjon foregår i ukene 15, 16 og 17.
– Aksjonen skal bidra til at virksomheter ser viktigheten av å tenke helhetlig omkring egen risiko, og ser at systematisk HMS lønner seg.
– Ifølge regelverket (internkontrollforskriften § 5 andre ledd punkt 6 og 7) skal virksomheten kartlegge farer og problemer. På bakgrunn av kartleggingen skal den vurdere risiko og utarbeide planer og tiltak for å redusere risikoen.
– Aksjonen beskriver risiko som “den fare som uønskede hendelser representerer for mennesker, miljø og materielle verdier”. Dette gjelder både akutte hendelser og tilstander som kan utvikle seg over tid.

(Kilde: arbeidstilsynet.no)

Kommentarene er lukket