Toppmeny

Kom deg lettere gjennom mørketiden

Ta på deg yttertøyet og ta lunsjen utendørs, eller gå en tur mens du snakker i telefonen. Lys er viktig hvis du vil unngå å bli trøtt eller trist i den mørke årstiden.

Når høst- og vintermørket senker seg, går energinivået og humøret samme vei, skriver arbeidsmiljoviden.dk. Du føler deg trøttere, det blir vanskeligere å konsentrere seg, og du trekker deg fra sosiale sammenhenger.
Hver tiende danske opplever symptomer på vinterdepresjon, og cirka tre prosent er sterkt rammet. Særlig yngre kvinner er i risikosonen for å få en vinterdepresjon, forteller Ida Hageman. Hun forsker på vinterdepresjoner i København.
– Du reiser av sted på arbeid i mørke og drar hjem igjen etter at det har blitt mørkt. Hvis du har anlegg for vinterdepresjoner, kan det være svært negativt å få for lite lys.

Forebygg depresjonene
Ifølge Ida Hageman er det største symptomet på en vinterdepresjon at du blir veldig trøtt. Kroppen blir tung som bly, og du orker ingenting. Det kan påvirke arbeidsmiljøet.

– Vinterdepresjoner gir litt flere sykedager, men ikke mange. Til gjengjeld presterer du ikke så godt når du er på jobb. Du blir trist, og det er også en tendens til at vi trekker oss fra sosiale sammenhenger på arbeidsplassen.

Kom deg ut
Det er viktig å komme seg ut i løpet av dagen. Start gjerne når dagene begynner å bli kortere. – En god idé er å ta med seg matpakke og yttertøy og innta lunsjen ute, ifølge Hageman.

På samme måte som med andre tøffe perioder i livet har folk en tendens til å glemme hvordan det er å være vinterdeprimert. Da er det viktig å huske hvordan det var forrige vinter og forebygge tristheten og trøttheten ved å komme seg så mye som mulig ut i sola allerede fra september, sier Hageman.

Trist av innearbeid
Henrik Kolstad er professor ved arbeidsmedisinsk klinikk i Aarhus og har deltatt i en undersøkelse som viser at folk som arbeider utendørs, har færre depressive symptomer enn folk som arbeider innendørs. De som arbeider inne, var blant annet i dårligere humør og hadde mindre energi.

– Lys betyder svært mye for folks humør. Spesielt om vinteren er det viktig å komme seg ut. Men ikke ta på deg solbriller fordi lyset blir tatt opp gjennom øynene, sier han.

Ifølge Henrik Kolstad er det viktig å skjelne mellom det å være trist om vinteren, og det å ha en depresjon i klassisk forstand. Verdens helseorganisasjon (WHO) har for eksempel ikke vinterdepresjon på sin liste over offisielle sykdommer.

(Kilde: hmsmagasinet.no)

Kommentarene er lukket
Trygg Kurs AS