Fire tips for vellykket feedback

Vær raus med positive tilbakemeldinger, men sparsom med de negative. Forskning viser at negativ kritikk hemmer mer enn det gjør godt. Positive tilbakemeldinger, derimot, utvikler både individet og organisasjonen.

For noen år siden var det populært å snakke om «sandwich-metoden» når det gjelder å gi hverandre tilbakemeldinger, skriver det svenske nettstedet prevent.se. Det vil si at du legger negativ kritikk inn mellom to positive tilbakemeldinger. Dette er både utdatert og ineffektivt, ifølge psykologen Oskar Henrikson, adm. direktør og grunnlegger av Psykologifabriken.

– Det er lett å tro at du bare lærer og utvikler deg fra negative tilbakemeldinger. Men det er akkurat motsatt. Den positive tilbakemeldingen inneholder alle suksesseksemplene og lærdommene, og når noen påpeker hva du har gjort godt, blir den atferden forsterket. Positive tilbakemeldinger hjelper oss med å flytte fokuset fra det som ikke fungerer til det som faktisk gjør det.

Hvis du derimot pakker negativ kritikk inn i et par positive anmeldelser, risikerer du ansatte som alltid er på vakt når du sier noe positivt og som ikke tar imot verken det negative eller det positive.

– De vil tenke: «Åh, nå kommer kollegaen min og gir meg positive tilbakemeldinger, det betyr at jeg snart skal bli skjelt ut», og så snur de det døve øret til, sier Henrikson.

Slutt å lytte til negativ kritikk
Det viste også en studie ved Texas A&M University, der forskere studerte hvordan 102 bankansatte reagerte på tilbakemeldinger. De ansatte som fikk mest negative tilbakemeldinger, håndterte det nettopp ved å snu det døve øret til. De som derimot jobbet i et miljø med svært positive tilbakemeldinger, var også mer mottakelige for korreksjoner.

Skal vi så slutte med å gi negativ kritikk?
Må vi da helt slutte å gi negativ kritikk på jobb? Nei, det er selvfølgelig viktig å kunne si nei når noe er problematisk. Men det er noen ting å huske på.

– Til å begynne med er det viktig å skape en kultur der tilbakemeldinger er en naturlig del av hverdagen og der alle ansatte er trygge på å få tilbakemeldinger. For hvis det er tilstrekkelig trygghet i forholdet, er det greit å også komme med korrigerende kommentarer, sier Henrikson og legger til:

– Husk imidlertid å skille positiv og negativ kritikk i tide, ellers er det en risiko for at du bare hører det negative. Og vær raus med de positive tilbakemeldingene. Du kan komme med minst fem positive kommentarer på en negativ.

Øv på å gi tilbakemelding
Mange synes det er vanskelig å både gi og motta tilbakemeldinger. Da er det trening og atter trening som gjelder, sier Henrikson.

– Det kan starte med små observasjonsøvelser, der du merker deg når kolleger gjør noe bra. Neste trinn er å fortelle hverandre når vi synes noen har gjort noe bra og ha det som rutine på møtene. Til slutt blir det en naturlig del av hverdagen, sier han, og gir ytterligere gode råd om veien til en vellykket tilbakemeldingskultur.

– Spør gjerne hvordan dine ansatte vil ha tilbakemeldinger. Dette er fordi det kan variere fra person til person. Noen ønsker tilbakemelding på hvordan de presterer, andre om hvordan de jobber med andre mennesker. Hvis du individualiserer dine positive tilbakemeldinger, vil det få større effekt.

Fire tips for vellykket feedback
– Fokuser på det positive – legg igjen minst fem positive kommentarer for å oppveie noe negativ.
– Skill positive og negative tilbakemeldinger i tide.
– Gi tilbakemelding på hva en person har gjort, ikke om hvordan de er. Atferd er viktigere enn egenskaper.
– Øv på å gi hverandre tilbakemeldinger hver dag, store som små.

(Kilde: hmsmagasinet.no)

Skroll til toppen