Toppmeny

Fire tips for en effektiv jobbhverdag

Det er fint å ha fleksibel arbeidstid, spesielt dersom du er en selvstendig person. Men utfordringen kan være å organisere arbeidsdagen slik at du får mest mulig ut av den.

Med dagens teknikk og internettoppkobling overalt får stadig flere mennesker muligheten til å planlegge sin arbeidstid selv, skriver det svenske ledelsesmagasinet chef.se på nett.

Vi er ikke like bundet av å være på en bestemt arbeidsplass fra kl. 08.00 til 15.30 hver dag, men kan jobbe mer fleksibelt.

Lederne positive
Ifølge en amerikansk studie mener 98 prosent av spurte ledere at de ikke ser noen ulemper med å tilby ansatte frie arbeidstider. Resultatene blir bedre, påpeker lederne.

Men det stilles også høye krav til den enkelte om å planlegge arbeidsdagen og få arbeidsoppgavene sine gjort.

Det amerikanske forretningsbladet Fast Company har laget en liste med fire tips du må tenke på for å gjennomføre arbeidsdagen mer effektivt:

Her finner du de beste rådene:
1) Skaff deg rutiner.
Rutiner fremheves ofte som noe nyttig for oss mennesker. Men hvorfor er det bra å ha rutiner? Ifølge psykologen Wendy Wood hjelper vaner oss med å finne et mønster for atferd som i sin tur hjelper oss med å nå produktive mål. Selv om ingen tvinger deg til å starte arbeidsdagen på et bestemt tidspunkt, kan du ha stor nytte av å bestemme selv når du vil begynne å arbeide.

2) Betrakt dagen som en arbeidsdag.
Selv om du sitter hjemme og jobber, er det viktig å betrakte dagen som en helt vanlig arbeidsdag. Å stå opp, ta en dusj og ta på deg arbeidsklær er en rutine som kan hjelpe deg til å konsentrere deg om arbeidet. Uansett om du skal på et møte eller ikke, sender du et signal til deg selv: Nå har arbeidsdagen begynt.

3) Bestem deg for når arbeidsdagen er slutt.
Du har ikke stemplingsur hjemme. Derfor er det viktig å bestemme seg på forhånd når det er på tide å avslutte arbeidsdagen. Har du problemer med å sette punktum, kan det være smart å sette på alarmen på telefonen slik at denne gir beskjed om når du skal avslutte. Dersom du skifter arbeidstøyet ut med fritidstøy, signaliserer du også at arbeidsdagen er slutt.

4) Vær tilgjengelig på e-post og telefon.
Mange arbeidsgivere nøler når de skal bestemme for om de skal innføre frie arbeidstider fordi de er redde for å miste kontrollen over sine ansatte. Derfor er det ekstra viktig å kommunisere godt med dine kolleger. Oppdater hverandre på hva dere jobber med, og når det kan tenkes at arbeidet er klart. Dette skaper tillit og delaktighet – til tross for at dere fysisk ikke sitter ved siden av hverandre.

(hms-magasinet.no og chef.se)

Kommentarene er lukket